یک تراجنسی پاکستانی برنده جایزه بین المللی  شد

نایاب علی تراجنس پاکستانی بزرگترین جایزه قهرمان تراجنس آسیا را به خود اختصاص داد.

روزنامه جنگ

نایاب علی تراجنس پاکستانی بزرگترین جایزه قهرمان تراجنس آسیا را به خود اختصاص داد. نایاب علی، فعال حقوق دوجنسه ها ، سیاستمدار و فعال اجتماعی در پاکستان، جایزه سالانه قهرمان تراجنس آسیا در تایلند را از آن خود کرد. پیش از این، به نایاب علی، ترنس زن پاکستانی، در قدردانی از تلاش هایش برای قانونگذاری، عدالت، حقوق و رفاه دوجنسه ها جایزه بین المللی اعطا شده بود. این جایزه از سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز به کار کرد و به دوجنسه هایی که در حل مشکلات اجتماعی این قشر نقش دارند، اهدا می شود.

نایاب علی ویدئویی از مراسم جایزه تراجنس آسیا را در توییتر به اشترک گذاشت و گفت که بسیار احساساتی شده است. او در پیام خود اظهار داشت که از خداوند متعال برای کسب بزرگترین جایزه آسیا بسیار سپاسگزارم.  ”جوایز قهرمان تراجنسی“ فقط به دوجنسه های  کشورهای آسیایی اهدا می شود. سه دوجنسه به نام نایاب علی و جنت علی از پاکستان و یک دوجنسه از اندونزی در فهرست نهایی جایزه قهرمان دوجنسه آسیا قرار داشتند. لازم به ذکر است که نایاب علی علاوه بر فعالیت های اجتماعی در تصویب قانون حمایت از حقوق تراجنسی و سیاست رفاه حقوق تراجنس ها نقش اساسی داشته است. نایاب علی همچنین برای اولین بار در تاریخ پاکستان شرکتی به نام مشاور حقوق تراجنس در کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان ثبت کرده است. ساخت مدرسه دوجنسه ها در شهر اوکاره پنجاب در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان نخستین مدرسه دوجنسه ها در کشور یکی دیگر از فعالیت های او است.

او همچنین سیاستی را برای پلیس اسلام آباد در خصوص روش های ارتباطی بین مردم و پلیس تدوین کرده است. چندی پیش نایاب علی توسط افراد ناشناس مورد حمله اسید قرار گرفت. صورت او در این حادثه کاملا ایمن ماند اما گردنش سوخت. نایاب علی اولین دوجنسه پاکستان است که در انتخابات سال ۲۰۱۸ مجلس از زادگاه خود شهر اوکاره پنجاب کاندید شد و توانست ۱۱۹۷ رای کسب کند.

توضیح:

همچون جوامع دیگر در حال توسعه مردم پاکستان هم رفتاری تحقیرآمیز با دوجنسه ها دارند و جامعه این افراد را نمی پذیرد. دوجنسه ها در پاکستان اغلب به صورت گروهی با یکدیگر زندگی می کنند و شغل اکثر آنان گدایی و رقص در محافل خصوصی است. با وجود نبود محدودیت قانونی، سازمان ها و نهادها از استخدام این افراد امتناع می ورزند. در بعد اجتماعی و مذهبی نیز جامعه آنان را از بسیاری از حقوق محروم می سازد.

در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار دولت های فدرال و ایالتی پاکستان برخی از این افراد را در شغل های دولتی استخدام نموند و سهمیه جداگانه ای برای این قشر قائل شدند. لیکن تاکنون برنامه جامعی در حمایت کامل از این قشر ارائه نگردیده است. در سال های گذشته فتوایی از سوی برخی از مفتیان در خصوص حقوق افراد دو جنسه صادر شد که از آن گامی در راستای حل مشکلات این قشر و برخورد بهتر جامعه با این افراد یاد شد. اداره ثبت احوال و داده ها نیز جدول جداگانه ای را در کارت ملی برای دوجنسه در نظر گرفت. در پی حکم دادگاه عالی لاهور، کمیسیون انتخابات پاکستان اسامی دوجنسه ها را در فهرست انتخاباتی ثبت کرد و آنان از حق رای دهی برخوردار شوند. همچنین دادگاه حکمی در خصوص درج نام گرو (رهبر دوجنسه ها) در جدول والدین به جای نام پدر و مادر برای دوجنسه ها صادر کرد و اداره ملی ثبت احوال و داده ها هم آن موافقت کرد. ساخت مدرسه ذکره شده در سطور بالا به عنوان نخستین مدرسه دوجنسه ها در پاکستان و دومین مدرسه دوجنسه ها در جهان اسلام گامی دیگر برای تقویت این قشر از جامعه بود. یک اپلیکیشن موبایل با نام ”ترانس محافظ“  هم توسط یک نهاد غیردولتی با هدف حفاظت از دوجنسه ها نسبت به آزار توسط افراد و امکان درج شکایت آسان و اطلاع رسانی به موقع در شرایط اضطراری تولید شد. افراد دوجنسه در پاکستان می توانند به عنوان خدام به حج اعزام شوند، هرچند که در اجرای آن تردید وجود دارد. تصویب دو لایحه در خصوص سهم دوجنسه ها در ارث و دارایی و تعیین جنسیت خود از سوی مجلس سنا نیز گام مثبت دیگر در جهت اعطای حقوق بیشتر به این قشر و پذیرش آنان در جامعه بود. در سال ۲۰۱۷ میلادی برای اولین بار به طور ویژه گذرنامه هم برای افراد دوجنسه صادر شد. در سرشماری اخیر در سال ۲۰۱۷ میلادی دوجنسه ها به صورت جداگانه ثبت شدند. در چند سال اخیر افراد دوجنسه وارد مشاغلی نظیر صنعت مد، رسانه و تجارت هم شده اند. چند دوجنسه به عنوان مجری تلویزیونی، خواننده، افسر پلیس و نمایندگان تلفن گویای شرکت ها نیز مشغول فعالیت هستند. در راستا تضمین حقوق دوجنسه ها مجلس ملی نیز ”قانون حمایت از تراجنسیتی ۲۰۱۸“ را به تصویب رسانده است.

ترجمه و تدوین: خانه فرهنگ ج.ا. ایران کراچی

کد خبر 5766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =